Serah Kenderaan Kepada Bank 2021|Tidak Mampu Bayar Ansuran Bulanan Kenderaan

serah-kereta-pada-bank

SERAH KERETA KEPADA BANK 2021

Tips sangat baik daripada Persatuan Keselamatan Pengguna. (PKP)

SEKIRANYA ANDA TIDAK MAMPU MENERUSKAN MEMBAYAR HUTANG KENDERAAN ANDA, JANGAN SESEKALI ANDA :-

– Serah kpd pihak ke-3 (Skim Sambung Bayar)
– Sembunyikan drpd pihak bank elak ditarik.
– Jual spare part atau sebagainya..

Ini kerana anda akan di blacklisted, ccriss, dan dikenakan pelbagai denda & caj upah tarik kereta, upah simpan stor dll.

Cara untuk serahkan kereta kepada bank sekiranya tidak mampu bayar.

Oleh itu, anda disarankan pergi ke bank terbabit dan serahkan kunci & kereta anda.

Bank akan simpan kenderaan anda dan memberi tempoh 21 hari drpd tarikh anda serah kpd bank untuk dituntut semula.
Sekiranya anda tidak menebus balik dlm masa 21 hari drpd tarikh serah, bank berhak melelong kenderaan anda, hasil lelong td akan di tolak baki hutang dengan bank dan bakinya adalah milik anda,sekiranya masih ada.

BANK TIDAK BOLEH TARIK KENDERAAN ANDA SEKIRANYA :-

1- Finance dh melebihi 75% kecuali ada surat mahkamah

2- kenderaan anda berada di kawasan kediaman berpagar.

3- pada hari cuti umum

4- selepas jam 9 malam.

-Ejen penarik kereta mestilah mempunyai Kad Autoriti (EPS) Ejen Perolehan Semula drp KPDNKK.

– Sekiranya si penarik kereta datang lebih daripada seorang, Mereka semua mestilah mempunyai kad EPS. Sekiranya salah seorang daripada mereka gagal menunjukkan kad tersebut, anda berhak membuat laporan polis kerana membawa gangster dll.

Sekiranya berlaku juga seperti yg di atas, anda berhak membuat laporan polis kerana telah menyalahi akta pengguna.

#Jadilah pengguna yg bijak..sharing is caring‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌‌?

Anda berminat untuk pajakkan kereta anda kepada kami ? sila klik terus gambar whatsapp dibawah ini :

https://www.facebook.com/selangorkeretasewa/ 

497 Replies to “Serah Kenderaan Kepada Bank 2021|Tidak Mampu Bayar Ansuran Bulanan Kenderaan”

  1. hai nak tanya.. saya ada kereta myvi ezi 2008 tapi saya rasa saya nak tolak balik kereta tu sebab rasa tak berbaloi nak byar dengan apa yg saya guna…saya dah guna 2 tahun baki lagi 4 tahun…. saya loan bank rm 28000… dan under elk desa… mcam mana ye saya nak buat… saya fikir nak tolak kereta ni dan beli kereta baru…

  2. assalam tuan. saya ada vios 2016 n now xmampu nak bayar monthly. cadangnya nak serah ke bank balik. cuma nak tanye, balance yg ade tu, boleh ke ansuran? atau kene lumsump?

        1. kalau kereta tiada hutang ianya tidak dipanggil surrender lagi.Kenapa nak surrender pada bank pula sedangkan kereta dah habis bayar ?
          Surrender pada bank ini untuk orang yang masih ada hutang bank dan tidak mampu nak bayar lagi.

  3. Sy ada kereta almera, tiada tunggakan dah bayar 6 tahun lebih jumlah pajakan 9 tahun . Tp macam nak serahkn ke bank. Sebab sy ada myvi yg dah hbis bayar. Nak kecikkan komitmen untuk beli rumah. Bbaloi x sy korbankn almera tu utk dptkn rumah?

  4. Salam tuan,
    Saya ada sebuah kereta Myvi, baru 4 tahun guna, loan dengan AM Bank, tapi sekarang saya tak mampu nak bayar, plan nak surrender dengan bank, tapi dalam masa yang sama, ada kawan nak kereta tu. Tuan ada apa2 cadangan tak, apa yang perlu saya buat, sebab saya tak nak kereta tu dimiliki oleh orang ketiga, sebab nanti susah saya nak buat apa2 loan sekiranya kereta tu masih under nama saya. Adakah saya perlu surrender kereta tu dengan bank dan dalam masa yang sama minta kawan tu loan dengan untuk kereta tu.

    Mohon pertolongan/cadangan dari tuan.

  5. Kalau saya nak surrender Bezza 1.3X saya sebab dah tak nak pakai kereta boleh ke? Tak nak pakai sebab orang rumah dah ada kereta. Maksudnya nanti bayar baki hutang je kan? Nama ada kena blacklist ke apa tak? Kalau surrender apa akan jadi walaupun monthly bayar cantik je.

  6. saya ada kreta preve,start loan dri thun 2015,msih ada baki 4 thun lagi,skrang bnyak mslah smpai xmmpu nak byar bulan2 lagi (rm650 sebulan) dan sudah 3 bulan ttunggak,skrang cuma tggu kemungkinan kereta ditarik je lagi,entah2 slepas pkp berakhir mereka akn tarik,kereta preve tu da mslah gear box rosak shingga xdpt dpkai,cermin dpan ada retak dsebabbkn kecuaian org lain,n tayar sebiji da pancit dsbbkn dh bbrpa bulan tidak dpkai,apakah tidak da mslah kalau pihak bank hendak menarik kereta itu nnti?

  7. kereta saya ada balance 6 tahun lagi, tapi kereta saya da tak hidup ada problem sikit, boleh ke saya nak surrender dekat bank macamtu?

    1. Sy ada myvi 1.5 H 2018.. Ambil tahun 2020 ,baru 3 bulan bayar,.. Tapi da guna 4 bulan kereta tu ,Skrng ni bank ada bagi kelonggaran 6 bulan tak bayar ansuran kereta. Cuma skrng ni, sy rasa tak berapa puas hati guna myvi tu. Sy ambil dulu ikut kawan, sy lebih minat kereta sedan. Boleh surrender dekat bank tak? Adakah Harga lelong bank boleh bayar baki pinjaman tak?

  8. Saya betul2 nak tahu…
    Sy br ambil kereta ford fiesta LX 1.6 auto tahun 2011 secara second hand..baru pakai 3 bulan..loan kereta dengan ELK selama 5tahun bermula tahun ini..sy nak tahu, boleh ker untuk sya trade in kereta lain..sbb memandangkan telah 2 kali kereta tu rosak..dan sya baiki dgn kos yg agak tinggi..sy pula tiada kenderaan lain..trm ksh

  9. Assalamualaikum..saya ada kereta myvi 2018. Buat loan 9 tahun dan bakinya ada lagi 7 tahun. sekiranya saya ingin surrender, macam mana dengan prosesnya. setahu saya dlm tempoh 2 tahun, rasanya belum habis lagi bayar interest bank. Mohon pencerahan

  10. As salam tuan. Sy nk tnya. Sy prnh surrender kereta persona kt chailease berjaya credit tahun lepas. Lepas kereta sy di lelong ada baki lgi 18k. Sekarng sy tgh byar tunggankan tu. So Sy nk tnya nama sy skrng dah blacklist ke tuan? Blh lagi ke sy nk buat loan bru untk beli kereta lain. Hrp tuan dpt membantu terima kasih.

  11. salam, nak tanya saya ada beli kereta pada 2016 tapi kereta thn 2004 jenis chevrolet optra 1.8. sy ambil loan dgn ELK credit services. thn depan habis tp skrg kereta asyik rosak dan sy dh x mampu nak baiki sebab kosnya sangat mahal.
    boleh ke sy serah kereta ni blk kt ELK sbb sy msh bhutang dllm 3k? tolong saya.

  12. Saya baru beli honda city hybrid bulan 7 tahun 2019. Saya rasa saya mcm dah nk surrender kat bank. Kalau saya surrender dekat bank then mst kne topup lebihan kn sebab mst x dpt cover hutang wlaupn dh lelong. Adakah nama saya akn di blacklist kalau surrender?dan lps surrender boleh ke saya beli kereta lain?

    1. As salam tuan. Sy nk tnya. Sy prnh surrender kereta persona kt chailease berjaya credit tahun lepas. Lepas kereta sy di lelong ada baki lgi 18k. Sekarng sy tgh byar tunggankan tu. So Sy nk tnya nama sy skrng dah blacklist ke tuan? Blh lagi ke sy nk buat loan bru untk beli kereta lain.

  13. Sy sebagai gerantor sebuah kereta nissan..
    Kereta dah kena tarik 1 tahun..
    Mggu ni saya dapat surat kena pergi ke mahkamah kuala lumpur Disember ni.. Jumlah tunggakkan dlm surat sebanyak 17k..
    Apa yg perlu saya buat?
    Xpasal2 saya terbabit dalam hal ini..

  14. SALAM..KERETA SAYA ADE LAGI 6 BULAN..TAPI SEKARANG EKONOMI TAK KUKUH SEBAB PERTUKARAN KERJA..HONDA CITY IDSI 2004..KALAU SERAH BANK BERBALOI TAK?SEBAB SEKARANG NI PUN SAYA KENA TANGGUNG KERETA LAGI SEBIJI..KE ADE CADANGAN DARI PIHAK TUAN?

  15. Akaun ambank sy pernah di block..kemudian sy terpaksa ke kiosk utk mnjelaskan tunggakan..dan bank mnyuruh sy membayar sebanyak 3 bulan tunggakan..tpi sy mntak kurang dpat membayar hanya 2 bulan tunggakan..sekarang ni sy nk tnya ..selepas ini jika sy tertunggak sebulan adakah akaun sy akan diblock lagi ya atau 2 bulan berturut2 baru diblock..

  16. Assalamualaikum tuan,
    Saya mempunyai sebuah kereta vios tahun 2010..ikat perjanjian sewa beli selama 9 tahun..sudah berjalan selama 3 tahun lebih..saya sudah call bank dan tanya baki loan..dalm 30k begitu..adakah cara untuk saya menjual kereta tersebut (maksud tidak mau teruskan dengan loan tersebut)..dalam masa yang sama jika boleh jual, adakah saya dapat membuat loan baru untuk membeli kereta lain..sekian terima kasih..mohon dapat pencerahan dan penjelasan…

      1. Assalamjalaikum tuan . Sy ada buat loan kereta preve secondhand dengan chailease tapi bayar bulan2 direct debit cimbank . Baru bayar 1 tahun lebih . So kalau sy nak surrender boleh ke tuan ? Macam mana ya tuan ? Boleh bagi pencerahan tuan

  17. Sy nak tanya…sy ada hutang kreta tertunggak hmpir 12bulan…sbb kena buang kerja dan skrg bru dpt kerja..tp kreta tu ada dibengkel sbb kemalangan hri tu…jd apa perlu sy buat…berikan cdgan..sbb sy nak pakai kreta tu..tq

  18. Asslam tuan..sy pakai waja utang ad lg 8000..surat mahkamah da sampai pd sy..adekah bank akan tarik kete sy..da 10 bln skip..kenape br skrg nk tarik

      1. Salam Tuan… Saya nak surrender kereta saya pada pihak bank kerana tak mampu bayar. Pada masa yang sama kereta saya ada masalah pada enjin. Perlukah saya terus surrender pada bank tanpa memperbaikinya terlebih dahulu. Terima kasih.

  19. Assalam
    Saya ada kereta kia sportage thn 2013 beli secondhand …loan masih ada lg 7 thn dan tiada tunggakkan.. saya dah x mampu utk bayar bulanan…jika saya serah kepada bank…
    1.Nilai harga kereta yg bank lelong lebih tinggi atau used car lebih tinggi…
    2.Jika bank dah lelong kereta dan masih ada baki loan…bolehkah saya mahu beli kereta yg baru..

  20. Saya ada satu soalan sy sd 2 bln 21 hri blum byr ccm tiba2 penarik kereta datang tunjukmn srt ro sj n x mnunjukkan kad Eps mereka siap ugut lg klo tak byr kmo kmu x blh byr ccm kereta kmu di ckp mcm mn tu ya..

  21. Salam saya ada kereta myvi xt auto 2014 masih ada tunggakan 1 tahun lebih x bayar lg dan tidak tarik lg saya x mampu nak bayar saya nak surrender kat bank. Tunggakan tu boleh ke bayar ansuran ke atau kena bayar sekaligus. Klu bank dah ambil dan lelong kan kereta dgn harga tinggi dari baki hutang keta bank akan bg balik ke bayaran lebihan duit lewat tu

    1. wassalam..ya lebih baik surrender pd bank jika x mampu nak bayar lagi.
      Bank akan jual secara lelong kereta tu,jika ada baki hutang,kena bayarlah.
      Boleh bayar secara ansuran atau sekaligus.Jika lepas jual ada baki,bank akan
      bayar balik.

  22. Salam saya ada kereta myvi xt auto tahun 2014 ada tertunggak 1 tahun lebih tp pihak bank x tarik lagi dan saya nak surrender kena cal bank tu ke? tertunggak tu boleh bayar ansur ke atau kena bayar tertunggak tu kena habis bayar. Nak tanya klu bank lelong tinggi dari baki hutang dapat ke kita baki duit dia jual tu.

  23. tuan nak tnya boleh.. macam mana klau owner kereta tk byar bank lebih pada 3bulan dan bank telah menghantar org utk menarik kereta itu tetapi org yang bank hntar untuk menarik kereta itu telah membuat pejanjian atau sebarang perbincangan tanpa pihak bank tahu dan sekiranya owner setuju membuat pejanjian dgn org tarik kereta itu macam mana ye..klu owner buat perjanjian dgn org tu utk pegang kereta dlu tidak menghantar kepada bank mcm. mne ye.. tetapi bile owner ingin meminta kereta balik org tarik kereta itu telah menjual kepda org lain.. apa ptut buat tuan

  24. salam…saya ada kereta viva manual 2013,ada 2 tahun jea lg….ansuran tungak 5 bulan….rasa tak mampu bayar dengan pendapatan yang tak menentu ni…apa harus saya buat…

  25. SALAM…SAYA ADA KERETA VIVA TAHUN 2013…ANSURAN TERTUNGGAK 7 BULAN…DAH TAK MAMPU BAYAR SBB KENA BUANG KERJA….APA YANG HARUS SAYA BUAT…

  26. Hi, admin.
    Sy Ada kereta dah ditarik lama dah 2012. Bank tempat sy cakap dah tiada tunggak, dah tutup akaun. Tapi mrk dr KL selalu call minta bayar tunggak sejak awal tahun ini.
    Apakah betul? Atau mrk scammer?
    Terima kasih.

      1. salam.. saya ad kereta honda city tahun 2014 dan dh tertunggak 2 bulan…sy mmg xmampu nk byr sb sudh tidak bekerja.boleh x bg pendapt mcm mana nk buat? kalau sy surrender dekat bank sy kena bayr tunggakn tu jgk ke atau sy tunggu je bank lelong kereta sy n bank akn tolak je baki tunggakn?kalau ad baki selepas tolak tunggakn bank akn bg dekat kite ke? mcm mane sistem pajakan tu

          1. as salam..sy ada kereta yg dh 6 bulan lebih x bayar..tp sy sayang kereta tu..baru tahun ke 2 pakai….sy hanya mampu utk bayar utk 3 bulan trlebih dahulu…boleh ke pihak bank bg kelonggaran utk terima bayaran saya

  27. assalamualaikum…sy baru beli saga vvt..due date untuk bayar loan 5 hb,..klu saya terlewat 2 hari ( 7hb) adakah ianya akan jadi tunggakan?

  28. Salam sy ada kreta berbaki 11K . Tertunggak 4 bulan dah lebih 75% bayar. Kreta di tarik guna perintah mahkamah 2016. Masih valid ka printah mahkamah tetsebut…
    Macam tiada apa2 kelebihan bayaran dah 75%

  29. Salam tuan. Saya ada vios tahun disember 2013. Ada tunggakan 1 buln. Rs dh xboleh nak continue bayar. Kalo nk pajak boleh ke tuan. Sebab skrng ada mslh kewngn sikit. Kete ada baki lagi 3 tahun.

  30. salam, sy ada kereta Golf GTI 2.o tahun 2010 dan ada tunggakan selama 2 bulan. baki hutang masih ada 7tahun lagi. sy tak mampu nak byar sebab sy tukar berhenti kerja.. pasal majikan sblom ni tipu staff. So, adakah jalan terbaik untuk sy adalah surrender atau pajak? tapi pihak pajak xambik kereta bwh 2016.. mohon pandangan cik.. terima kasih..

  31. Asalam Tuan
    Saya ada kereta persona auto 2012, sy nk surrende pd bank. Andai selepas kereta di lelong oleh bank. Jika Jumlah baki hutang tu sy tak mampu nk byar dlm maksimum 2tahun tu. Adakah nama sy akn blacklist.? Harap tuan dpt tlong. Terima kasih

  32. Salam Tuan
    Saya ada kereta persona auto 2012 sy nk surrender pd bank. Andai selepas kereta di lelong. Dan baki yg msh ada. Sy tak mampu nk byar untk maksimum 2tahun. Adakah Nma sy akn blacklist jgk ke tuan. Hrp tuan dpt membantu. Terima kasih

Leave a Reply